Vanaf 18 april verkoopt Zeeman een hamamdoek met een bijzonder verhaal. Dit is het eerste circulaire product van het consortium Van Afval tot Zeeman, geleid door CirkelWaarde. Zowel het product als het proces zijn volledig circulair.
Circulair samenwerken
In een circulair systeem werken ketenpartners gelijkwaardig samen, in plaats van een hiërarchisch vraag-aanbod model. Het consortium bestaat uit Frankenhuis Textielrecycling, Spinning Jenny, Enschede Textielstad en Zeeman, met CirkelWaarde als verbindende factor. Bekende bedrijven voor onze sector. Deze samenwerking zorgt ervoor dat iedereen beslissingsbevoegdheid heeft en actief betrokken is bij elke stap in het proces.
Marielle van Dillen, inkoper Re-Use en Circulariteit bij Zeeman, benadrukt het belang van deze aanpak: “Voor mij persoonlijk was dit de eerste keer dat ik circulair inkocht in plaats van lineair. Het is een totaal ander proces waar je bij iedere stap in de keten betrokken bent en zo het hele proces leert kennen. Bovendien laten we zien dat het mogelijk is om binnen Nederland een circulair product te produceren.”
Hamamdoek van oude jeans van Zeeman-personeel
Het consortium heeft een hamamdoek geproduceerd van versleten denim werkkleding van Zeeman-personeel. Door virgin lyocell toe te voegen, is er een sterke nieuwe draad gecreëerd. De samenstelling van lyocell en katoen zorgt voor een doek van 100% cellulose. Dit toont aan dat het mogelijk is om hoogwaardige producten te maken van gerecyclede materialen.
Linde Kampman van Frankenhuis Textielrecycling licht toe: “Bij deze samenwerking zijn we betrokken in het gehele proces en mogen we meedenken in wat we gaan doen en hoe. Dat is voor ons vrij uniek, omdat we als vervezelaar heel vroeg in de keten zitten. Het voordeel van co-creatie is dat je niet alleen samen kunt kijken naar wat er mogelijk is, maar ook gezamenlijk oplossingen kan bedenken als er problemen ontstaan. De creativiteit en flexibiliteit die er dan ontstaat, is heel waardevol.”
Unieke businesscase voor circulaire innovatie
Projectbegeleiders Marjolein Mann en Rosa Scholtens zagen in Van Afval tot Zeeman de mogelijkheid om zowel op product- als procesgebied te innoveren. Scholtens: “Er waren geen vastomlijnde kaders, alleen wederzijds vertrouwen omdat we in co-creatie werken.” Het resultaat is een levensvatbare businesscase voor een circulair product dat in een circulair proces tot stand is gekomen. Het project duurde vijf jaar en biedt waardevolle inzichten voor de sector.
De hamamdoek is vanaf 18 april verkrijgbaar bij Zeeman voor 25 euro. Het consortium werkt ook aan een verslag van de samenwerking, zodat anderen in de sector hiervan kunnen leren.